Ruurhoeve ontvangt Agrofoodpluim

De Ruurhoeve in Hoogeloon krijgt van de provincie Noord-Brabant een Agrofoodpluim, omdat ze een prachtig voorbeeld zijn van korte ketens en het integreren van natuur in de bedrijfsvoering. Het bedrijf blinkt al jaren uit in vernieuwende initiatieven: verkoop direct aan de consument, agroforestry, kalf bij de koe, steeds minder bestrijdingsmiddelen.

Hoogeloon - Het familiebedrijf verder uitbouwen door optimaal te zorgen voor mens, dier, bodem en omgeving: dat is de wens van broer en zus Corné Ansems en Erica Beerens Ansems. In 2017 namen ze het melkveebedrijf met kaasmakerij en streekwinkel over van hun ouders.

De familie Ansems is sinds kort gestart met agroforestry: het teeltsysteem waarbij bomen worden gecombineerd met landbouw op hetzelfde perceel. Bij De Ruurhoeve komt een notenboomgaard met 75 walnootbomen op 22 meter afstand van elkaar. Goed voor de biodiversiteit, de bodemvruchtbaarheid en de aantrekkelijkheid van het landschap. Bovendien hebben de koeien er ook baat bij als ze in de wei staan. Corné Ansems: "Je kunt denken: “Bomen? Daar kun je helemaal niet omheen maaien!” Maar je moet juist een plan bedenken waardoor het wel kan."

Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel en Natuur: “Dat omdenken is juist de instelling die doorslaggevend was voor het winnen van de Agrofoodpluim. Natuur en landbouw staan elkaar niet in de weg, dat ziet Corné Ansems goed. Hij laat zien dat ze elkaar juist versterken.”

Daarnaast zorgt de Ruurhoeve ook op andere manieren voor een goede balans met de natuur. Dierenwelzijn staat op verschillende manieren hoog in het vaandel. Daarnaast wil Ansems een potstal bouwen met geschikte ligplaatsen, wat zorgt voor langere lig- en herkauwtijden, minder klauwgebreken en waardevollere mest. De Ruurhoeve wil zo het eerste melkveebedrijf worden met een 3 sterren Beter Leven-keurmerk. Bovendien worden bij het productieproces van melk en kaas steeds minder bestrijdingsmiddelen gebruikt: aan de grasteelt komt geen kunstmest meer te pas.

Op de Ruurhoeve wordt al decennia kaas gemaakt van zelfgeproduceerde melk. De kaas wordt in de eigen boerderijwinkel verkocht: korter kan de keten niet zijn. Jaarlijks komen tienduizenden bezoekers naar Hoogeloon voor een bezoek aan de streekwinkel of een workshop. Maar ook voor het echte verhaal van de landbouw, de koeien, de melk, de kaas. Dat vergroot het begrip voor de boer. Daarom is het bedrijf ook onderdeel van de Nationale Handelsmissie van het Ministerie van LNV dat vandaag plaatsvindt onder het motto ‘Dichtbij boert beter’.

Van de redactie

Natuur en landbouw staan elkaar niet in de weg

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden