Foto:

Nikki hoopt op snelle opening hbo

Hoogeloon/Casteren - Nikki Peeters (20) volgt alweer een jaar vanuit haar woonplaats Hoogeloon en Casteren achter een schermpje les, zoals velen anderen. Ze is tweedejaars student docent Engels en ze verlangt naar fysieke les. Haar buitenlandse stage ziet ze ook niet graag aan neus voorbijgaan.

Door Rianne Bolte

Nikki Peeters volgde vmbo en vervolgens havo op Pius X- College in Bladel. Op het vmbo had ze een fijne docent Engels. Zij was eveneens haar mentor en dé reden waarom ze voor haar huidige opleiding koos. Nikki vond haar een inspiratiebron en tijdens gesprekken over een vervolgopleiding met haar wist ze al snel welke kant ze uit wilde. Dat Nikki goed scoorde voor het vak Engels speelt natuurlijk ook mee in haar voorkeur voor een vervolgstudie. Nikki koos voor de lerarenopleiding bij Fontys in Tilburg. Maar wegens te weinig punten werd ze niet toegelaten in het tweede leerjaar. Ze maakte hierop de overstap naar de Han in Nijmegen, ook om docent Engels te worden.

Nikki: “De keuze voor de Han bevalt me goed, ik vind het daar overzichtelijker dan op Fontys. Vorig jaar heb ik gelukkig wél mijn propedeuse gehaald. Ik zit nu in het tweede jaar en in totaal heb ik vanaf het eerste jaar 9 maanden fysiek les gehad. Dat is een domper voor mij en voor al mijn klasgenoten op het hbo. Vorig jaar ging halverwege maart de school op slot. Ik dacht dat het wel relaxt zou zijn een weekje vrij, maar daar bleef het natuurlijk niet bij zoals iedereen wel weet. Een week werd weken en een maand werd maanden. Nu is de school al een jaar grotendeels gesloten. Sinds het moment van sluiting kreeg ik veel mail vanuit school over het herinrichten van de lessen. Na een week volgden we les via teams. Ook schoof de school met het eindproduct, ’wordt het een verslag of een toets, wie mag er naar school?’ De school was zoekende en wij hoorden tot een nieuwe lichting leerlingen die op verschillende manieren les kreeg aangeboden. Ik had regelmatig een openboekproefwerk in plaats van een tentamen. Dan richt de school het zo in dat het zoveel vragen zijn dat je nauwelijks het boek in kan kijken tijdens de toets. Goed leren en voorbereiden is genoodzaakt. Toch heb ik dezelfde lesstof afgerond als zou horen, maar dan op een andere manier. Normaal werken we veel samen op school en zijn we interactief bezig. Via teams is dat lastiger, iedereen is zoekende om elkaar te bereiken.” Toch is er een grote doorstroom naar het tweede jaar, ook omdat het bindend studieadvies dit jaar anders is. Advies krijg je nu later waardoor je langer de tijd hebt om punten binnen te halen. Dat is voor velen een opluchting. Er zit wel een voorwaarde aan, voorafgaand het derde schooljaar moet je propedeuse binnen zijn, anders mag je niet op buitenlandse stage. Voor Nikki is dit gelukkig niet van belang. Haar ‘P’ heeft ze allang opgehaald bij de receptie. Een grote ceremonie of een feestje zat er helaas niet in.

Vakantie vieren onder de Griekse zon

Nikki vervolgt: “Tijdens de zomermaanden leek eigenlijk alles wel gewoon. Ik ben naar Chersonissos op Kreta geweest om vakantie te vieren. Veel faciliteiten waren daar gewoon open, het leek wel bijna of er geen corona was. Ik dacht dat het de goede kant opging, de cijfers waren laag, je mocht in de kroeg zitten, dan zou school toch ook wel weer kunnen, dacht ik.” De school ging na de vakantie ook open, maar dan wel online. Dit was een tegenvaller voor de goedlachse student.

‘Op buitenlandse
stage gaan
lijkt me fantastisch!’

In het tweede jaar zit Nikki nu voornamelijk met haar klasgenoten van het eerste jaar in de klas. Dat is fijn, zij hebben elkaar immers drie kwart jaar gezien in het eerste jaar. Ook zijn er wel een paar andere leerlingen uit een andere klas bijgekomen die ze voorheen niet kende. Zij hebben het moeilijker vindt de Engels-student, omdat anderen al groepjes en een bepaalde klik hebben met medestudenten. Vanuit teams is het ook lastiger contact maken met de nieuwelingen.

Een week werd weken en een maand werd maanden

Nikki is ongeveer 10 keer naar school geweest sinds de schoolsluiting van maart vorig jaar.” Elke periode sluit af met een tentamenweek. Dit jaar gaat dat wel anders dan tijdens een normale tentamenweek. Soms heeft iedereen een online tentamen thuis. Af en toe moeten we ook een verslag maken in plaats van een tentamen. Een enkele keer mogen we naar school om een toets te maken. We zitten dan met de halve klas in een lokaal. Door de gangen lopen we met mondkapje, maar in het lokaal mag deze gelukkig even af. Soms spreek ik een half uurtje voor het tentamen af om even bij te kletsen met klasgenoten. Zo kun je nog een beetje van elkaar op de hoogte blijven. Deze momenten lenen zich er ook voor om nieuwe leerlingen enigszins te leren kennen ‘in een half uur’. Degene die in de omgeving van Nijmegen wonen spreken makkelijker af.”

Rythovius College

Momenteel loopt Nikki stage op het Rythovius College in Eersel op maandag en dinsdag. 3 havo en 2 atheneum/gymnasiumleerlingen mag ze tot haar studenten rekenen. Ze is hier erg over te spreken. De helft van de klas volgt thuis online onderwijs en de andere helft is fysiek aanwezig. Ze merkt dan zelf ook hoe moeilijk het is om de helft die via teams de les volgt op een enthousiaste manier bij de les te betrekken en te zorgen dat ze alles meekrijgen.

Blijven hangen in de schoolpub

Toen ze nog fysiek naar school mochten bleef Nikki weleens hangen in de schoolpub na de lessen. Als het heel gezellig was kreeg het thuisfront een belletje met de mededeling dat ze in Nijmegen bleef slapen. Hierop volgde vaak een avond in de stad. Dit is helaas verleden tijd. Nikki sluit af: ”Ik hoop dat in het derde leerjaar mijn buitenlandse stage doorgaat. Ik zou enorm graag naar Curaçao gaan voor drie maanden. In verband met het aantal plaatsen die de Han daar kan verkrijgen en vanwege corona is het nog onzeker of het doorgaat. Als het aan mij ligt zou ik nu al wel willen gaan, het lijkt me een fantastische ervaring om mee te maken.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden