Logo weekbladdekempenaer.nl


De ‘Kempen-VVV’s’ gaan eendrachtig verder als ‘TIP de Brabantse Kempen’, op de oude locaties. V.l.n.r. René Veldhuizen (Bladel), Karien Hoeks (Oirschot), Petra Lauwers (Reusel-De Mierden), An van Montfort (Bergeijk) en Carry Damen (Hilvarenbeek). Monique Arts van Eersel ontbreekt.
De ‘Kempen-VVV’s’ gaan eendrachtig verder als ‘TIP de Brabantse Kempen’, op de oude locaties. V.l.n.r. René Veldhuizen (Bladel), Karien Hoeks (Oirschot), Petra Lauwers (Reusel-De Mierden), An van Montfort (Bergeijk) en Carry Damen (Hilvarenbeek). Monique Arts van Eersel ontbreekt. (Foto: Rens van Ginneken)

Voortaan is TIP de regionale naam

De Kempische VVV-afdeling en daarmee ook zes Kempengemeenten gaan vanaf 1 januari verder als TIP: Toerisme Informatie Punten. Reusel-De Mierden, Oirschot, Bladel, Eersel, Bergeijk en Hilvarenbeek willen zich zo duidelijker op de kaart zetten. Voor de eigen regio, maar zeker ook voor de buitenlandse toerist.

De Kempen – "Nee, de VVV-functie in onze dorpen stopt niet", haast vestigingsmanager René Veldhuizen zich om te vermelden. "We stappen alleen uit de franchiseformule van de VVV. Maar we blijven dezelfde diensten verlenen en producten verkopen, op dezelfde locaties." Toch veranderen er wel een paar dingen bij de overkoepelende Kempische VVV (STIP) en de lokale afdelingen in De Kempen. Zo verdwijnt de naam VVV van de gevels, om plaats te maken voor het gloednieuwe beeldmerk van TIP, met de 'I' van Informatie prominent in beeld. Veldhuizen daarover: "Of je nu in Bangkok of in New York bent, overal hebben informatiepunten dezelfde naam. Die herkenbaarheid is belangrijk, de naam VVV zegt de buitenlandse toeristen niets." Daarmee richten De Kempen zich nadrukkelijk nog meer op de internationale markt. Karien Hoeks, vestigingsmanager van de VVV-locatie en centrummanager in Oirschot, vult aan: "Je moet die internationale markt niet onderschatten. Zie wat er gebeurt bijvoorbeeld in de Brainport regio, daar moeten we met De Kempen op inspelen. Dat legioen aan expats is een omvangrijke markt." De samenwerking op toeristisch gebied loopt al enkele jaren in de Kempengemeenten en bevalt goed. Dat wordt nu doorgetrokken in een eigen beeldmerk en een eigen website, los van VVV Nederland. "Dat biedt de mogelijkheid om veel specifieker dan voorheen bij de VVV gebeurde de sitebezoekers door te verwijzen naar bijvoorbeeld B&B's, horeca, of musea in onze regio", aldus Veldhuizen. De samenwerking biedt bovendien de mogelijkheid voor alle deelnemende gemeenten om aan te haken bij verschillende acties, of niet. Petra Lauwers van de locatie in Reusel-De Mierden: "Ieder dorp kent natuurlijk zijn eigen identiteit en wil zich profileren met zijn sterke punten. Voor de een zijn dat de monumenten, voor de ander het groene buitengebied, de horeca of de cultuur. Die mogelijkheid blijft. Daarnaast hebben we zo meer 'body' om gezamenlijk en dus goedkoper producten te ontwikkelen of in te kopen, maar ook om sterker te staan in het gesprek met grotere partijen." Veldhuizen besluit: "Op deze manier gaan we ons duidelijker onderscheiden met onze eigen identiteit, mét de mogelijkheid om beter in te spelen op de internationale markt."

2 reacties
Meer berichten