Logo weekbladdekempenaer.nl


Jan Kokken langs zijn beeld 'vergeetachtigheid' met een geknakte roos. Foto: Jan Wijten
Jan Kokken langs zijn beeld 'vergeetachtigheid' met een geknakte roos. Foto: Jan Wijten (Foto: Jan Wijten)

Gulden snede in werk van Jan Kokken

Yvonne Meulenbroeks

Wiskunde geïntegreerd in kunst

'Vergeetachtigheid' is de titel van het beeld van Jan Kokken (74) waar een manspersoon teleurgesteld kijkt na het kopen van een roos voor de verjaardag van zijn geliefde. De roos is ook geknakt want hij vergiste zich in de datum. "Het zou mij ook zomaar kunnen overkomen", grinnikt Jan. Al snel blijkt dat dit interview deels werd voorbereid door Jan. Na binnenkomst kreeg de correspondente direct een A4 in handen waarmee ze met hem een rondleiding door het huis en tuin langs de twintigtal kunststukken maakten.

Reusel - Jan zijn hobby is het maken van kunst en heeft zijn passie voor techniek en kunstuiting weten te combineren. Opgeleid als technicus, altijd bij Philips gewerkt in de ontwikkeling van machines en processen. Na zijn pensioen heeft hij een opleiding beeldhouwen aan de Academie Voor Schone Kunsten in Arendonk genoten. In zijn gevarieerde creaties maakt hij veelvuldig gebruik van de 'gulden snede', een stukje eeuwenoude raadselachtige wiskunde die een speciale verhouding weergeeft van een lijnstuk en waarbij het getal 1,618 een belangrijke rol speelt. De wonderlijke spiraal van Archimedes, meetkundige kromme, zie je ook vaak terug in zijn werk. In zijn tuin staat zijn enorm ruimtelijke beeld dat 'De slag van San Romano' weergeeft en daarbij heeft Jan met 38 speren in de kleuren wit en groen op verbluffende wijze de strijd weergegeven. Handig heeft hij hierbij gebruik gemaakt van een 3D compositie waarbij je bij verschillende gezichtshoeken de opeenvolging van die strijd kunt waarnemen. Al lopend naar de voorzijde van zijn woning vertelt hij over 'Fibonacci-piramide', een roestig in het oog springend beeld in de voortuin bestaande uit kolommen uitgevoerd in verschillende hoogtes. Bijzonder omdat de hoogtes van de kolommen oplopen volgens de reeks van Leonardo Fibonacci, die begint met 0 en 1 en vervolgens is elk volgend element van de rij steeds de som van de twee voorgaande.

Werken met hout en metaal hebben wel de voorkeur van Jan. Zijn mathematische inslag verleid hem te zoeken om dit in zijn kunst te kunnen integreren. Een werkplan met aansluitend een schaalmodel staat aan de basis van het uiteindelijke resultaat. Snel werd duidelijk dat Jan louter voor zijn plezier kunst maakt en daar horen exposeren, verkoop en in opdracht werken niet bij. Een uitzondering maakte hij afgelopen jaar voor de KBO waar hij ook lid van is. Ontegenzeglijk is zijn 'Wiebelopa' zijn pronkstuk aldus zijn acht kleinkinderen. Een masker dat gemonteerd is op een ijzeren veer maakt oneindig soorten bewegingen bij aanraking. Daarbij was het optimaliseren van de veerkracht met het zwaarte van het masker de grootste uitdaging. Bij 't bezoek van zijn kleinkinderen krijgt 'Wiebelopa' altijd een duwtje.

Inmiddels hebben Jan en zijn echtgenote Jeanne alweer een museumbezoek gepland waar ze samen ook erg van genieten. Expressionist Egon Schiele is ongetwijfeld wel zijn grote voorbeeld.

reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox