Foto:

Pius-X leerlingen en dementie

Lieke Peeters

Expositie 'Om nooit te vergeten'

Ruim drie jaar geleden werd er met Eric van de Ven, docent beeldende vorming op het Pius X College, contact opgenomen door Joan Veldhuizen, oud-wethouder van Bladel. Zij vroeg hem of school iets wilde doen met dementie. Van de Ven, die vertelde over zijn dementerende moeder, had meteen ideeën. Het resultaat: dit jaar de derde editie van de kunstexpositie 'Om nooit te vergeten'. Drie leerlingen die meededen aan dit bijzondere project deden enthousiast hun verhaal.

BLADEL - 23 leerlingen van 4 havo/vwo (Manou, Britt, Tess, Demi, Ashanti, Fu Hua, Lauren, Lenne, Sem, Kaylee, Lieke, Imani, Isa, Sasha, Sander, Iris, Daan, Giel, Carlijn, Sasja, Claudi, Bo en Nienke) moesten voor dit project in tweetallen een persoon met dementie interviewen. Ter voorbereiding kwamen er professionals in de klas van het RSZK, want wat vraag je een dementerende? Het doel van het interview was om erachter te komen wat dementie is, niet om over hun dementie te praten. De leerlingen kwamen hier snel achter. De geïnterviewden bij de Ganzehoeve in Hapert herhaalden vaak dingen of stelden dezelfde vragen. Lauren (16): "Hij vertelde verschillende keren dat hij niet door mocht leren omdat hij moest gaan werken. De herinnering is er nog, want dit heeft indruk gemaakt, maar hij weet niet meer dat hij het zojuist al gezegd had. Je moet spontaan en meelevend blijven reageren, alsof het voor jou nog nieuw is." Dat is best lastig vond ook Carlijn (15). "Meneer vroeg wel vier keer waar we vandaan kwamen. 'O Lage Mierde, daar woon ik ook!' maar deze reactie kregen we nog drie keer." Ze bereidde zich voor op een moeilijk gesprek met een persoon met dementie. "Tijdens het gesprek dacht ik: 'Heeft u wel dementie?' maar toen begon hij dingen te herhalen en dan merk je het pas." Sander (15) merkte het ook in zijn gesprek: "Je merkt dat dementie in het korte termijn geheugen zit. Tijdens het gesprek vragen ze bijvoorbeeld een paar keer je naam maar jeugdherinneringen weten ze nog goed. Schema's onthouden ze ook, bijvoorbeeld dat de kleinkinderen altijd donderdags komen." Met deze informatie moest een schilderij of een sculptuur gemaakt worden. Maar hoe verwerk je dementie in een kunstwerk? Sander en Carlijn spraken lovend over Laurens kunstwerk: een liggende persoon van wegsmeltende was. Dat symboliseert het vervagen van de herinneringen. Carlijn zelf heeft lang getwijfeld en veel geëxperimenteerd. Per ongeluk drukte haar ecoline door in haar schrift: dat werd haar techniek. Ook zij symboliseert het vervagen van het geheugen. Sander werd geïnspireerd door zijn interview. Zijn oudere verzamelt postzegels, die hij verwerkt heeft in zijn kunstwerk. Het doel van het project was om meer inzicht te geven over dementie. De leerlingen en hun leraar zijn tevreden met het eindresultaat. Volgens Van de Ven komt er volgend jaar zeker weer een editie.
De expositie is gratis te bezichtigen tot en met 31 januari 2019 in het gemeentehuis.

Meer berichten