Thea Bijl en Fried Waterschoot exposeren vanaf 26 januari in Galerie Kunstation in Uden.
Thea Bijl en Fried Waterschoot exposeren vanaf 26 januari in Galerie Kunstation in Uden. (Foto: Ton van de Vorst)

'Er moet gevoel in zitten!'

Ton van de Vorst

Waterschoot en Bijl exposeren

Er moet leven in zitten in hun schilderijen, gevoel, karakter, emotie, kleur. Thea Bijl noemt zich hyperrealist, haar levensgrote kleurpotloodtekeningen van dieren ogen echter dan de werkelijkheid. Fried Waterschoot vindt zichzelf een impressionist die de wereld van de positieve kant bekijkt.

Hapert - Een schilderij moet aangenaam overkomen, en een glimlach op het gezicht toveren. Zijn schilderijen zijn mooier dan de werkelijkheid. Fried en Thea hebben een heel verschillende stijl maar ze zijn het er wel over eens dat een schilderij een ziel moet hebben. Even bij de lijstenmakerij van Cees van Antwerpen binnenlopen bestaat niet. Altijd staat er een bakkie koffie klaar, altijd valt er weer iets nieuw te ontdekken of kom je een oude bekende tegen. Ditmaal treft correspondent Ton Fried Waterschoot. Fried is een voormalig reclameman, illustrator en artdirector bij een reclamebureau en heeft zijn wortels in Hoogeloon. Hij denkt in beelden, composities licht en donker en weet hoe emotie eruitziet. "Ik ben een impressionist, ik schilder de wereld mooier dan dat die in werkelijkheid is. Als je langs een schilderij loopt dat aan de muur hangt dan moet je er blij van worden." Hij laat een schilderij zien van een bloementafereel: "Boeren moeten langs de weg een bloemenstrook inzaaien van tien meter breed. Daar staan de prachtigste bloemen in. Afgelopen zomer heb ik daarvan foto's gemaakt die ik heb gebruikt voor dit schilderij. Het gaat om harmonie, dat komt heel precies, het komt al snel voor dat een bepaalde vorm of kleur overheerst. Techniek is belangrijk maar een schilderij wordt pas echt goed als er gevoel in zit. Kijk hier naar dit portret van mijn vader, voor mij leeft dat." Sinds anderhalf jaar woont hij weer in Hapert.

Schilderen is nog steeds zijn passie die hij deelt met Thea Bijl. Ze ontmoetten elkaar jaren geleden bij een expositie in het Klokgebouw in Eindhoven. Ze delen hun liefde voor de kunst maar hun artistieke werk is heel verschillend. Fried werkt met olieverf. In vlotte losse streken zet hij taferelen op het doek waar het leven vanaf spat. En Thea heeft passie voor het kleurpotlood. Ze maakt ongelofelijk gedetailleerde tekeningen van vooral dieren. Met die tekeningen is ze soms weken bezig. Ze laat een manshoge tekening van een paard zien: "Dat paard kwam op me af, ik maakte gauw een paar foto's in een paar seconden. Het resultaat: een paard, 900 kilo massieve natuurkracht en zo gedetailleerd dat je het wil aanraken. Tegen mijn cursisten zeg ik: 'Als je een poes wil schilderen, moet je een poes gaan aaien.' Dan krijg je de beweging in de vingers. Maar het gaat niet alleen om het resultaat - als het schilderij klaar is zet ik het weg – het gaat vooral om de weg ernaartoe, het creatieve proces geeft voldoening."

Vanaf 26 januari tot en met 24 februari exposeren Fried Waterschoot en Thea Bijl zo'n 80 werken in Galerie Kunstation aan de Prior van Milstraat 14 in Uden. Op 27 januari zijn ze bij de opening aanwezig voor een praatje met de bezoekers.

Meer berichten