Foto:

Rieky Maas laat Malawi achter zich

Hapert - Twee weken geleden heeft u het vorige interview kunnen lezen met Rieky Maas. Echter, dit was vóór haar spectaculaire reis naar Blantyre, Malawi met Edukans. Nu is ze weer terug in Nederland, boordevol bijzondere verhalen. In dit artikel leest u er een paar.
In Malawi kregen alle leerlingen en leraren een 'buddy', een vast maatje waar ze de week mee zouden doorbrengen. Op vrijdag kwamen ze aan en zaterdagochtend reden ze hobbelend over een zandweggetje naar de middelbare school in Nkande. De groep werd enthousiast ontvangen, Rieky: "Zodra ze het busje aan hoorden komen, begonnen ze te zingen en te dansen. Dat was een heel bijzonder moment."
Rieky vertelde over een nieuwe ervaring. Normaliter geven de leerlingen presentaties aan de 'chief' van het dorp en de ouders, echter nu mochten ze een persconferentie in Blantyre bijwonen, waarbij ook een Minister van Onderwijs aanwezig was. Ze mochten vragen stellen en er werden speeches gehouden. Een dag later vertelde de priester dat hij hun demonstratie op het nieuws had gezien. "Dat je het een stapje hoger kan tillen en het met de belangrijke mensen kan bespreken is heel gaaf."
Nog een bijzondere ervaring was het huisbezoek: met een groepje gingen ze met één buddy mee naar huis. Ze kregen maïsmeel en wat vlees en daarmee gingen ze bij de familie thuis koken. "Het is heel mooi om bij de familie thuis te komen, dat krijg je nooit voor elkaar als je een toeristische reis maakt."
De werelddocenten gingen met de lokale docenten werken aan actieve leervormen, zoals bijvoorbeeld in groepjes werken. Dit werd de eerste dag besproken en de derde dag werd het al toegepast in de les. Er werd dan eerst klassikaal uitgelegd en daarna mochten de leerlingen in groepjes proberen een probleem op te lossen. Ook gingen de docenten werken aan feedback geven en op welke manier dat moet gebeuren. "Altijd meer tops dan tips!", dus vooral complimenten geven en dan zeggen hoe iets beter zou kunnen.
Rieky Maas ging als begeleider van de werelddocenten mee. "De docenten wisten wat ze gingen doen en waren goed voorbereid dus in dat opzicht was ik een beetje overbodig maar de leraren konden hun belevingen en frustraties wel met mij delen. Bijvoorbeeld 'ik probeer het zo goed maar het lukt niet'." Daarnaast diende ze als centraal aanspreekpunt.
De leerlingen gaan nu op school presentaties geven om het onder de aandacht te brengen en zo geld op te halen.

Meer berichten