Een feestelijk winterparadijs op zaterdag 16 november in Reusel. Foto: Wesley Maas
Een feestelijk winterparadijs op zaterdag 16 november in Reusel. Foto: Wesley Maas (Foto: )

Warm, gezellig en voor iedereen

Door Ilse Sanders

Elsom Winterfestival groeit door

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 november keerde Elsom Winterfestival terug op de Wilgenspot in Reusel. Ook op deze tweede editie blikt de organisatie meer dan tevreden terug.

Reusel - Het is zaterdag 16 november, een uurtje of 17.00. Het festival is intussen goed op gang. De vrijdag is achter de rug en de zaterdagavond staat nog te wachten. Een mooi moment om met Nick de Laat, organisator van zowel Elsom Open Air (het zomerfestival van El Sombrero) als Elsom Winterfestival, te spreken.

"De vrijdag zit erop, en die was tof, heel tof", begint Nick. Een goed gevulde tent en enthousiast publiek. "Het is nu het tweede jaar dat we aan de gang zijn met Elsom Winterfestival. Op vrijdag ligt de focus op de iets oudere doelgroep, zeg maar van 25 tot en met 45. We merken dat deze groep lastiger aan te trekken is. Het woord 'festival' kan er voor zorgen dat zij zich minder aangesproken voelen." Maar de creatieve organisatie wist daar, naast een geschikte line-up met Rowwen Hèze en een Queen-tribute band, wat op te verzinnen: de Grootste VrijMibo van de Kempen. Deze vrijdagmiddagborrel, speciaal voor bedrijven en collega's, was de aftrap van Elsom Winterfestival 2019. Vanaf 19.00 uur waren overige bezoekers welkom om aan te sluiten. Ontstaan uit een samenwerking met JAM, een uitzendbureau dat jongeren verbindt aan de arbeidsmarkt. "De contacten tussen El Sombrero en JAM lopen goed. Het bedrijf is inmiddels verhuisd naar Eindhoven, maar vindt het belangrijk om de verbinding met de Kempische jongeren te houden. JAM heeft het netwerk, Elsom Winterfestival faciliteert het evenement, zo ontstaat een mooie combinatie."

Ook voor de zaterdag vlogen de tickets de deur uit. Niet uitverkocht, maar wel een volle tent. Met een grotere zaalcapaciteit dan vorig jaar, is het bezoekersaantal toegenomen. Nick: "Ik zeg altijd maar zo, als je een evenement start, dan is het groeien en investeren. Het is niet dat je er heel rijk van wordt, maar je moet iets neer willen zetten. Wel zit er een stijgende lijn in, het groeit lekker door. Kijk naar Elsom Open Air, dat trok met de eerste editie zo'n 1700 bezoekers maar mocht afgelopen jaar tijdens de vierde editie al zo'n 4300 bezoekers ontvangen. In de winter proberen we dit natuurlijk ook. Het moet gevoel gaan krijgen in de Kempen en daaromheen, en dat is niet iets wat je 1,2,3 doet met een website en een line-up. Mensen moeten het zien, moeten het ervaren, moeten het beleven." De visie van de organisatie, die bestaat uit de nieuwe El Sombrero-eigenaren Jan en Thijs Daniëls, en nog 4 'creatieve jongens', blijft onveranderd: een laagdrempelig evenement, voor ieder wat wils, met artiesten die daarop aansluiten en telkens een stukje originaliteit brengen aan het publiek. Regionale talenten, Nederlandse toppers én natuurlijk een sfeer die alleen te omschrijven is als 'een Kempisch sfeertje'. Hoe zich dat volgend jaar gaat uiten, kan het publiek ervaren tijdens de lustrumeditie van Elsom Open Air op 9 mei en op het Winterfestival van 2020.

Meer berichten