Column Lowie

Jinek of Op1

Foto: Foto:

Toen Eva Jinek eind september vorig jaar haar overstap naar RTL bekendmaakte moesten de bazen van de NPO snel op zoek naar een alternatief. Besloten werd dat vijf presentatieduo's de komende drie maanden tijdens een soort van 'Idols voor presentatoren' gaan uitmaken wie er definitief invulling mogen gaan geven aan de late avond op NPO.
Er werden tientallen bekende en minder bekende presentatoren gescreentest. Uiteindelijk viel de keus op de duo's Erik Dijkstra/Willemijn Veenhoven, Giovanca Ostiana/Tijs van den Brink, Carrie ten Napel/Charles Groenhuijsen, Sophie Hilbrand/Hugo Logtenberg en Sander Schimmelpenninck/Welmoed Sijtsma. Hoewel Op1 een kernredactie heeft is er elke avond een andere omroep die invulling aan het programma geeft. En dat zou Op1 nog wel eens kunnen opbreken.
Als elke omroep zich tussen de regels door namelijk wil profileren kan het zo maar zijn dat op woensdag Omroep MAX met Carrie ten Napel en Charles Groenhuijsen vooral aandacht voor de zorg en pensioenen heeft omdat die onderwerpen erg leven bij de MAX-achterban.
Terwijl het in de talkshow natuurlijk wel moet gaan over het grote nieuws en het gesprek bij de koffieautomaat.

Zelf heb ik Op1 nog maar een keer gezien. Maandag. Ik was aangenaam verrast, moet ik zeggen.
Maar een ding staat vast. Eva Jinek beschikt over de meeste ervaring. Bovendien wist ze af te dwingen dat de commercial breaks tijdens haar talkshow werden geskipt en presenteerde ze haar eerste show drie dagen eerder dan Op1 op vrijdag, meteen na The Voice, het grootste kijkcijferkanon van RTL. Erg slim was ook om Angela de Jong vaste gast te maken. Die zat vrijdag aan en schreef een dag later een lyrische column over Jinek. Over de concurrerende talkshow Op1 was ze voorspelbaar kritisch.

RTL is een commerciële omroep. En Jinek beseft donders goed dat ze over dun ijs loopt. Vraag is hoelang weet ze de commercial breaks af te wenden. Want die hangen als het Zwaard van Damocles boven haar programma.

Meer berichten